Interviu Aurel Vlad

VARIANTA AUDIO

Aurel Vlad – Gheorghe Coman, Dumnezeu să-l odihnească, v-ar fi spus istoria Măgurei de-a fir a păr. Era sculptor, membru al filialei Ploiești din care făcea parte și Buzăul. În Europa taberele începuseră din 1959, în Austria au fost simpozioane de sculptură. S-a hotărât să se facă și la noi un astfel de simpozion, la Măgura. A mai fost un simpozion, aici, în București, la Balta Alba, lucrări foarte bune. Lucrările au fost distruse sau mutate când s-a construit un cartier nou.

Primul simpozion în București a fost organizat sub egida UAP sau a fost ceva spontan?

Aurel Vlad -  Nu cred că a fost ceva spontan, cred că tot UAP-ul s-a ocupat. Camaroschi, Apostu, poate și Buculei, Bolea, nu mai țin minte, dacă văd lucrările cred că le recunosc. Un alt simpozion a fost la Medgidia, în ceramică.

Da, cred ca am vazut catalogul.

Aurel Vlad -  ... cu lucrări mari, frumoase. Când s-a construit Canalul au fost distruse. Înainte de Măgura Apostu a lucrat în carierele de acolo.

Au fost evenimente care au anticipat, de fapt, tabăra.

Aurel Vlad -  Exact. Da nu numai Apostu, au mai fost și alții. Nicăpetre Bălănică a lucrat acolo. Lucrau în carieră și veneau cu vagonul de lucrări. Apostu, așa se spune,, s-a dus și a lucrat vreo doi ani și a venit cu două camioane de lucrări: și-a deschis expoziție la Uniunea Scriitorilor.

E un sat lânga Măgura, Ciuta...

Aurel Vlad - Da, un sat de pietrari. Erau specializați în cruci și scoteau piatra chiar de acolo, de lângă Măgura. Inainte de târgul de primăvară, Târgul Paștilor, le puneau în căruț și le vindeau la Alexandria. Erau vestiți, ciopleau tradițional, cu țiu, un fel de târnăcop ascuțit la ambele capete. La ediția a 2-a m-am dus și eu, era acolo profesorul meu din Galați, Turcu Gheorghe, dar știam de tabarapentru ca la prima ediție fusese adevăratul meu profesor, Mihai Mihai care mi+a spus: „Aurele este ceva formidabil, să știi, este așa, ca în Paradis.’’ I-am înâilnit pe Manuela Siclodi, pe Bela Crișan, acum sunt căsătoriți, locuiesc în Austria, m-am împrietenit cu Barbu Bocu, Dinu Câmpeanu, am cioplit o vară întreagă cu el. Am stat la mânăstire, un paradis. Scriam poeme, îmi aduc aminte, scriam de mâinile lor mari care au înflorit, au înflorit în urma bătăturilor, eram îndrăgostit de ei, mi se păreau cu toții zei, eroi, așa frumoși cum erau, sculptau... Era muncă brută, e adevărat, aveau și cioplitori, un număr de vreo cinci cioplitori. Atunci l-am cunoscut pe Nicăpetre, cu cămașa albă, un domn, era o minune de om, așa înalt și cu cioplitorul după el, toți îl venerau.
Și am mers multe veri, am fost și cu Romelo Pervolovici, tot gălățean de-al nostru... Măgura a mers an de an și dorința mea a fost mare: să termin la timp facultatea și să prind tabara. Și am prins a 15-a ediție, penultima.

Peste 260 lucrări.

Aurel Vlad -  Păi înmulțim 16 cu 16. Sunt multe. Era foarte important pentru generațiile mai tinere. De pildă, pe atunci eu nu înțelegeam pe Paul, pe Gorduz, pe Maitec, nume mari, oameni care erau afirmați. Gorduz n-a mers deloc, avea simpozionul lui la mare...

Așadar unii dintre sculptorii care erau deja afirmați nu mai mergeau în tabere pentru că nu era un loc destul de vizibil?

Aurel Vlad -  De pildă Flămând, care era atunci președinte, Grigore Minea, șeful filialei București. Paul a fost o singură dată, Predescu la fel.

Taberele erau mai mult pentru tineri, o posibilitate de a debuta?

Aurel Vlad -  Noi așa credeam, aveai sentimentul că nu te-ai realizat, că nu ești sculptor dacă n-ai trecut printr-un simpozion, mai ales cel de la Măgura.

Un fel de examen de maturitate artistică?

Aurel Vlad -  Da, da, toți doream să ajungem într-o tabără bună. Eu chiar îmi propusesem asta. Am colegi fără viziunea artistului de atelier, sunt sculptori de simpozion, merg în 10,12,14 simpozioane pe an.

La Măgura era un proces de selecție prin care erau alesi participanții?

Aurel Vlad - Bineînțeles.

Și cine făcea selecția?

Aurel Vlad - Selecția o făcea UAP, secția sculptură de la București. Depuneam cereri și ei alegeau.

Se depunea un proiect?

Aurel Vlad -  Nu, o cerere. Pe lângă cei care erau deja afirmați, mergeau oameni tineri: Sava Stoianov, Liviu Russu, Tănăsescu... Liviu Rusu cred că a mers de cele mai multe ori la Măgura, de vreo 5, 6 ori, an de an. Au mai fost și alții, Răchită Leonard. Au făcut lucrări minunate, erau foarte talentați. La Măgura primeam 5000 de lei, cheltuiam 1000 pe mâncare și ne întorceam cu 4000. Erau bani, salariul era 1200…

Se dormea la mânăstire?

Aurel Vlad - Numai la mănăstire am dormit. Iar mănăstirea s*a dezvoltat în timpul ăsta. Chiliile erau vechi de 100 de ani, au fost dărâmate și reconstruite din cărămidă.

Erau și premii sau doar banii respectivi oferiti ca salariu?

Aurel Vlad - Ne dădeau la inceput o sumă  și la sfârșit cred că luam totul. Lla sfârșit făceam un act de donație pentru lucrare către Consiliul Județean. Lucrările
deveneau proprietatea Consiliului Județean. In momentul în care Consiliile au fost desființate, lucrările au rămas fără proprietar.

Știu că terenul a fost retrocedat mănăstirii, iar Muzeul local a concesionat tabăra ca să poată să o îngrijească.

Aurel Vlad -  De la cine a concesionat?

Reporter – De la mănăstire.

Aurel Vlad -  Deci mănăstirea a devenit proprietar al lucrărilor.

Cum vă alegeați tema lucrării, existau anumite restricții din punctul ăsta de vedere?

Aurel Vlad - Nu aveam temă. Și nu ne impunea nimeni tema. Singurul care mai avea temă era Domnul Coman. În tabără te duceai să realizezi gândul cel mai tainic, o lucrare pe care nu o puteai expune la Salonul Municipal sau la Salonul Tineretului care erau atunci închinate semi-centenarului partidului sau unui alt eveniment politic. In tabere sunt lucrări bune, frumoase, puternice, de aceea taberele sunt parte a istoriei sculpturii românești. Cine vrea să cunoască această istorie trebuie să treacă și pe acolo.

Vă amintiți ce teme ați urmărit?

Aurel Vlad - In primul an am venit cu temele pe care le lucram în facultate. Îmi dădusem diploma cu un păpușar și mai făceam în perioada aceea și un fel de bărcuțe, dorința de a călători... Sunt dunărean, eram cucerit pe vremea aceea și de Divina Comedia, lucram pentru o expozitie la Ravena. Dorința mea de a ajunge la Măgura și în Italia era foarte mare... Eram tineri și credeam că vom fi nemuritori.
Căsoaia a fost inițiată într-un parc dendrologic construit în timpul Imperiului austro-ungar. Când ne-am dus noi, parcul nu mai era îngrijit, dar aveau plante mai ciudate, arbuști deosebiți, deși atunci nu m-a marcat asta... Au fost artiști foarte buni la Căsoaia. Apostu a sculptat un altar dacic, o piesă înaltă, care are o nișă sculptată, vopsită în albastru. Am văzut-o acum 2 ani, are aceeași forță de evocare chiar dacă albastrul s-a mai șters, mi-a plăcut la fel. In urmă cu doi ani am mers la Arad într-o jurizare și am fost cu un coleg la Căsoaia. Parcul a fost abandonat, a crescut vegetația. Au tăiat vegetația în jurul lucrarilor, așa că strecurându-ne, ne trezeam din când în când în mijlocul unui luminiș cu o piatră în mijloc. A fost ca un miraj, mie nu mi-a venit să cred. Eram mut de uimire, părea un film SF. Piesele mi s-au părut foarte frumoase, mai ales lucrările figurative. Bolea Aurelian are un nud, o femeie aplecată, spatele era plin de mușchi, dar anumite zone erau pline de o carnație formidabilă. Jean Pârvan are 2 arlechini așezați pe 2 coloane, subțirei, frumoși, erau ca doua spirite...

Existau anumite probleme formale care vă ghidau în alegerea temei sculpturilor?

Aurel Vlad - Era opțiunea fiecăruia.[...]

Sculptorii aveau niște referințe internaționale, constructivism, în zona sculpturii abstracte?

Depindea de fiecare cât efort depunea să citească, să se cultive. Aveam o bibliotecă bună la Uniune, existau abonamente, aveam colegi care mai ieseau in Occident...

Care erau preferințele dumneavoastră ca artiști, daca aveați, dacă vă puteți aminti care ar fi fost repere ca artiști, de valoare din Occident?


Aurel Vlad – Noi aveam cultura unor absolvenți care se străduiau în zona figurativului. Ii știam pe cei din zona abstractă, dar nu îi cunoșteam pe artiștii care mergeau în simpozioanele din Occident. Nu aveam astfel de repere. Cred că văzusem vreo două albume din Austria. În perioada asta se mergea în simpozioane în străinătate, în Austria, Germania, RDG, Bulgaria, Ungaria, Polonia, erau si simpozioanele din Lituania, Estonia. [...]

În 1970 la Măgura au fost Apostu, Napoleon Tiron, Liana Axinte, Buculei. Fiecare avusese o excursie afară, fiecare văzuse un pic din ce se lucra acolo. Fiecare vorbise fie mai pe ascuns, fie mai direct cu alții. Ei au prins deschiderea aceea până în 1970. In 1970 a terminat generatia gibonilor. Ei au dat tonul la multe. [...]