Interviu Alexandru Călinescu-Arghira

VARIANTA AUDIO

În ce tabere de sculptură ați fost ? Mă refer la taberele din România.

Alexandru Călinescu-Arghira: Sunt trecute în curiculum vitae cronologic, prima a fost la Arcuș.

În 1978.

Arghira: Da. Și de atunci în fiecare an în câte o tabără.

... 1979, Măgura, Buzău; 1980, Hobița, Târgu Jiu; 1981 Brăila; 1982, Săliște, Sibiu; 1985, Tescani , Bacău…

Arghira: Da, în țară în 1985, la Tescani.

... 1992, Sibiu; 2008, Blaj; 2008 Negrești...
În ce fel era experiența dintr-o tabără de sculptură diferită sau specială față de experiența obișnuită de a lucra în atelier?

Arghira : O diferență foarte mare pentru că aici ți se puneau la îndemână tot felul de posibilități tehnice. Vorbesc nu conceptual, ci din punct de vedere tehnic: aveai macarale, aveai oameni ca să te ajute, la Măgura, la Arcuș... Era diferență și de material, fiindcă și materialul conta foarte mult, erau tabere de lemn cu material lemnos și tabere în care predomina piatra... Au fost și tabere de metal – Galațiul la care n-am participat, în schimb am făcut o lucrare mare la Brăila. Eu am înființat chestia asta pentru că la Brăila au vrut o tabără de sculptură, dar nu era material și atunci m-am dus la Galați. După ce am văzut tabăra de la Galați i-am zis primarului: păcat că dumneavoastră nu aveți șantier naval - ei aveau - că făceam și noi niște lucrări în metal, ce frumoase sunt alea de la Galați! Când a auzit primarul a înnebunit. Cum adică nu avem? A dat telefon imediat, cine vrea să facă metal? Am fost vreo trei inși care am vrut și, într-adevăr, a fost o experiență deosebită. Am lucrat chiar în șantierul naval.

Era dificil să participi la o tabără ? Cine făcea și cum se făcea selecția?

Arghira: Se depuneau cereri. Era secretarul secției de sculptură cu care te aveai mai bine sau mai prost, era o comisie, mă rog, nu era dificil, dar nu erau nici foarte, foarte mulți cei care cereau la început. Pentru că era multă muncă, nu erau bani mulți, adică nu câstigai, ci erau bani de subvenție, aveai casă, masă, totul era asigurat, transportul.. Dar era - cum să spun - era mai mult de ordin artistic, te afirmai, scriau ziarele, apăreai în revistă, veneau critici pe acolo, fotografi. Era o dorință... Eu la început nu m-am dus de leneș ce eram, am zis cum să mă duc eu să bat bolovanul, eram speriat, cum să tai eu bolovanul ăla mare? Dar încetul cu încetul m-am dat pe brazdă și am învățat cel mai mult când m-am dus prima dată la Carrara, în 1984. Mi-am depus candidatura de la Paris și am fost acceptat. N-am tăiat în viața mea cu flexul, la Măgura totul era de mână, cu ciocanul, cu dalta... cam astea erau diferențele.
A fost o perioadă foarte bună, prolifică pentru cultura românească. Măgura era cea care dădea tonul, de fapt. Era acolo un secretar [prim secretar], Băciucu, a iubit sculptura, a iubit sculptorii, a iubit arta și a făcut tot ce a putut ca să meargă Măgura 16 ani. [Îi aduc acum un omagiu, când nu mai e printre noi. – text adăugat de artist în interviul din 14 octombrie 2012].
[...]

Taberele erau avantajoase în primul rând la nivel simbolic, pentru că aveați o anumită vizibilitate. Erau avantajoase și financiar, ați primit premii în bani?

Arghira: Eu eram si profesor, luam banii pe toată vacanța, adică pe toată vara. Nevastă-mea era și ea profesoară... Și mai luam și de la Uniune, îmi dădeau 5000 de lei pentru o lună de zile. Și așa îmi țineam familia și copiii pe lângă mine, în tabere. Avantajul era de ambele părți. Lucrarea rămânea acolo fără să fie plătită direct la valoarea ei, dar era plătită sub alte forme: casă, masă, rezonanță în literatura de specialitate, apăreau întotdeauna articole în revista Arta... [și în ziarele locale]
[...]

Cum vă alegeați tema pentru lucrarea executată într-o tabără? La fața locului sau vă duceați cu un proiect?

Arghira: Sunt două variante: fie te duci cu un proiect - știi cam ce ți se dă acolo, de exemplu la lemn știi că ai niște trunchiuri de copac, mai mici sau mai mari și pe chestia asta îți creezi un proiect -, fie la fața locului în funcție de materialul pe care îl ai, de exemplu la Măgura trăgeai din pălărie [locul si materialul].

Blocul de piatră sau….

Arghira: Locul cu piatră cu tot.
[…]

Nu existau constrângeri în alegerea temei lucrării, nici riscuri și nu ați simțit vreo cenzură...?

Arghira: Nu, nu, deloc.

Aveați anumite probleme formale pe care le explorați si care vă ghidau în alegera temei? Aveați anumite teme, să zicem, pe care le lucrați în atelier și pe care apoi le transpuneați la o altă scară, în alt material?

Arghira: Nu, nu, de obicei eu luam în calcul locul unde trebuia să termin lucrarea. Mă uitam cam ce ar merge, pe orizontală, pe verticală, într-o parte, strânsă, lată... apoi piatra, lemnul, materialul îți transmite ce să faci, îți sugerează...
[...la Oloron] Era un parc în afară orașuluii, urcai și era un podiș drept, o alee care făcea o curbă și în mijloc o peluză de iarbă. Zic: aici vine patul meu, exact pe mijloc și o să fie alb. Mi-am căutat fiare, m-am dus la fierărie și am cărat acolo o groază de fiare, le-ați văzut în poză, le-am fotografiat înainte și după ... Dăi și dăi, tăiat, lipit încă o bucată, am făcut două tăblii, capătul de aici și capătul de la picioarele patului și restul este din beton, e mai mic spre mijloc și are legătură cu pământul, deci pomii ăia se duc cu rădăcinile în pământ. Ce să mai spun, locul contează foarte mult ...

Care erau reperele dumneavoastră în sculptura din vremea aceea, e vorba de anii 1960, după ce ați terminat facultatea, și apoi de anii 1970, 1980. Care erau sursele?

Arghira: Aici e o chestiune de cultură generală, în fond și la urma urmei din ce vezi prin reviste... Oricum nu aveam tangențe cu realismul socialist, am făcut și eu vreo două lucrări, am făcut o temă de muncă - aveam o poză, dar nu mai știu pe unde e - o lucrare destul de măricică, a fost o comandă a ministerului, erau niște zidari…, dar erau tratați puțin gotic. „Zidari” sau „Construcție”, titlul conta foarte mult pe vremea aceea. Făceai o cuconiță cu ceva în brațe, îi ziceai „Maternitate” și era Maternitate...
[…]

În afară de revistele franceze la care ați fost abonat prin intermediul prietenilor din Franța, vă amintiți și alte reviste la care aveați acces?...

Arghira:  La una care se chema Pologne.

La Pologne care era în franceză și engleză.

Arghira: Au mai fost niște reviste rusești, după care au apărut Skirele…

Din Iugoslavia vă amintiți ce reviste veneau ? Din RDG ?

Arghira: În RDG aveam prieteni, mi-au trimis... mulți erau tributari lui Käthe Kollwitz… unele lucrări nu mă interesau, la noi se lucra mult mai bine.

Ați văzut expoziția lui Moore de la Sala Dalles în anii 1960?

Alexandru Călinescu-Arghira: Da.

A avut impact asupra artiștilor români?

Arghira: În ce an a fost?

Cred că în 1966. Sau în 1967.

Arghira: Eu îl văzusem deja pe Moore, la Viena. Pe Giacometti, care mi-a plăcut foarte mult.

Vorbeam despre sursele dumneavoastră și despre colecțiile de reviste franceze, poloneze și din R.D.G. Știu că Uniunea a permis artiștilor să achiziționeze cărți prin biblioteca. Ați beneficiat de asta?

Arghira: Nu, că nu aveam bani. Astea erau contra cost. Într-adevăr, nu costau foarte mult raportat la prețul lor, dar trebuia să ai bani. Au fost unii artiști care au beneficiat de cărți valoroase. Eu aveam, în schimb, materiale primite, numai că a trebuit să le vând, n-am avut încotro. Niște cărți foarte frumoase cu arta din Ciclade, primite de la o prietenă. Au mai fost cărți de la cineva care avea rude în străinătate, o doamnă foarte drăguță, de familie foarte bună, îmi și sublinia, am și acum cărți cu adnotări. Era o enciclopedie doamna asta... Nu, nu mă pot văieta că n-am avut informații. Plus că la noi nu era cazul de cenzură. Cenzura era mai mult la scris, la muzică cel mai puțin... La plastică mai venea câte unul și se amesteca, își dădea cu presupusul, chiar dacă nu era de meserie, venea, găsea el ceva... Eu am avut multe necazuri ca student, am făcut de mărimea asta dansul unui oșean, dansul cu cuțite din Oaș, dacă îl știți, cu două cuțite. Un dans al sabiilor. Un dans interzis de regimul comunist. Am făcut această lucrare și a fost o expoziție în cinstea Partidului, am făcut un soclu din lemn, era din ghips patinat și a venit cineva de la Serviciul de Cadre și a zis că a lui Călinescu nu pleac㠖 încă nu eram Arghira - și nu mi-a luat lucrarea. După aia l-am întâlnit și i-am zis: în mod normal dumneata nu ai ce căuta ca șef la Cadre pentru că dumneata te-ai opus ca eu să particip la o expozitie în cinstea Partidului, dumneata îți dai seama ce ai făcut? Dacă nu îl lași pe un om să participe în cinstea Partidului, dumneata ești un antipartinic, ce cauți șef la Cadre?
Luni de zile am umblat când am terminat facultatea, nu mă primea nimeni nicăieri, nu am putut să mă angajez.

Din cauza dosarului?

Arghira: Din cauza dosarului, dar eu n-am știut. Și după ce am încercat de mai multe ori să mă angajez - îmi pare rău dar aveți nevoie de… Da, cum să nu, veniți mâine, veniți luni... Iar când mă duceam - nu ați avut noroc, s-a ocupat postul, noi n-am știut că a făcut nu știu cine o cerere... Am făcut rost de 50 lei, m-am urcat în tren 10 lei cu nașul și am plecat la mare, la Costinești. Acolo era un bar în curtea unui om, noi îi spuneam la Costinental, o curte țărănească cu gard atâtica, cu mese, cu scaune, fripturi, bere... Într-o seară zic; de o bere îmi iese; și m-am dus. Mai era un singur loc la o masa. M-am așezat, am comandat o bere și după aia am început să vorbim despre una, despre alta. Zic: nu știu, nu am noroc unde mă duc să mă angajez. Când ați terminat? Păi, anul acesta, zic, acum 2 luni. Și nu găsiți? Nu găsesc, mai încerc. Incercați degeaba. Cum adică? Nu găsiți așa ușor, depinde în ce domeniu vreți. Păi în domeniul în care am învățat, unde să mă duc, salahor cu o lopată? Dar de unde știți? Păi eu să nu știu? N-ați fost dumneavoastră acum 2 săptămâni... v-am văzut dosarul, eu sunt șeful la cadre de acolo.
Și am ajuns la o școală de muzică și arte plastice în Giulești, unde a plecat un pictor. M-am dus la director care era, bineînțeles, membru de partid și mi-a zis: tovarășe profesor, să veniți... Stați puțin că încă nu sunt profesor, am origine proastă, bunica mea a avut moșie, eu am terminat acum o lună, pe unde m-am dus nu m-a angajat nimeni... Să știți, să nu pierdem vremea degeaba... Nu mă interesează, dacă faci treabă te vreau pe dumneata. Si așa am intrat în învățământ.
[...]
Considerați că lucrările din taberele de sculptură erau o referință semnificativă pentru sculptura românească a vremii?

Arghira: Probabil că da. Zic probabil, nu sunt foarte sigur, în orice caz taberele au fost o școală pentru unii care n-au cioplit în viața lor o bucată de marmură sau de piatră, printre care și subsemnatul. Prima piatră de o anumită mărime am făcut-o la Măgura, nu mai fusesem în nicio tabără, m-am dus chiar cu o anumită frică, nu știam cum e. A fost o școală din punct de vedere al grupului de artiști, al vieții în comun cu ceilalți artiști. De obicei artiștii sunt destul de singuri în atelierul lor... Cam singuratici, nu ca la teatru unde faci parte dintr-un colectiv. Aici era prima dată când lucram într-un colectiv, era un fel de emulație pentru că aveam colegi în jur și voiai să nu fie ăla mai bun ca tine... Pe de altă parte, era și o școală din punct de vedere tehnic... Pentru întreaga evoluție a culturii și a sculpturii românești taberele au fost de foarte bună calitate, au adus foarte mult bine. Ce pot să spun mai mult? Eu cred că da.

Lucrările au avut impact și în exterior? Sau au fost mai degrabă un fenomen local?

Arghira: Cred că mai mult local. Nu au fost tabere internaționale. Practic n-au putut să fie decât între noi, noi ne-am judecat unul pe celălalt, alții de meserie ne-au judecat pe noi, bine sau rău, mai bine sau mai puțin bine. Oricum, au fost necesare taberele, nu s-a pus problema de tematică, nu s-a impus nimic în mod special, era un loc unde puteai să faci exact ce te ducea mintea și gândul și, mă rog, fiecare gândea pentru el, nu trebuia să faci niciun efort să te cenzurezi...
Era depolitizat: politica era să lucrezi.
[…]

Care au fost cele mai importante participări la taberele de sculptură din afara țării?

Arghira: … toate au fost importante, din toate înveți, în toate cunoști lume nouă, colegi noi. Cele mai importante din punct de vedere artistic?

Haideți să le trecem în revistă [vezi CV]. Aș vrea să vorbim un pic despre simpozioanele franceze care v-au adus contacte importante cu anumiți critici și despre simpozionul de la Seul.

Arghira: Primul simpozion internațional la care am participat a fost în Germania Democrată. Fiecare simpozion își are rostul. Nu toate, dar unele dintre ele își au rostul lor în viața mea. Nu știu dacă să le clasez, ce pot să spun, ca importanță ca mărime sau ca realizare? Pentru că am, de exemplu, două - Seul și Madrid - care sunt foarte importante. Cel de la Seul era dedicat Jocurilor Olimpice. Madridul era Capitala Europeană a Culturii. Foarte important și cel de la Oloron, s-au ocupat Ministerele Culturii din Franța și Spania împreună cu Comisia Europeană și cu bani și de la primăria locală. Sigur că au mai fost și alte simpozioane, mai mici, dar pentru mine de foarte mare importanță a fost primul simpozion de la Carrara, unde am învățat să tai piatră că habar nu aveam. De leneș ce am fost, când auzeam că e de tăiat piatră ziceam că nu, nu, nu, lasă să meargă alții... Și până la urmă m-am dus și acolo am învățat să lucrez marmură și am prins drag de marmură, ceea ce găsesc că este foarte important pentru mine. Eu acum nu am niciun fel de problemă cu o bucată de marmură, mă joc cât de mare o fi. Nu mai pot fizic, adică am nevoie de un asistent, colegii mei sculptori din Bulgaria au asistent la atelier, un student sau un sculptor mai tânăr care este remunerat și care le face toată treaba grosieră din atelier [și care învață cu această ocazie].