Interviu Doru Covrig

1. În ce tabere de sculptură ați fost?
În 1972 și 1974 la MĂGURA BUZĂU, 1975 și 1976 la Arcuș, 1979 la Lindabrun, Austria, 1980 la Forma Viva, Slovenia, 1981 la Hobița, Târgu Jiu și în 1982 la Highland Sculpture Park, Landmark, Scoția.

2. În ce fel era experiența dintr-o tabără de sculptură diferită / specială față de experiența obișnuită de a lucra în atelier?
Este vorba de un alt tip de lucru, conceput en plein air, în peisaj, având o dimensiune importantă, complet diferit de dimensiunea intimistă a sculpturii de atelier, în general fără bune condiții, fără prea multe materiale și utilaje…

3. Era dificil să reușești să participi la o tabără? Cine realiza selecția?
Nu era prea dificil pentru tinerii debutanți iesiți de la Grigorescu, căci selecția nu era prea riguroasă ...de aceea, la Măgura, de exemplu, avea acces toată lumea. Taberele erau într-un fel vacanțe muncitorești agreabile, într-un mod diferit și creativ, fiind modești artiștii tineri și fără prea multe mijloace pentru vacanțe.

4. Era o tabără avantajoasa financiar - bani, premii?
Fără prea multe pretenții materiale… era un fel de a petrece o vară agreabilă, într-un mod diferit și creativ, într-o atmosferă artistică amicală si colegială... La Arcuș, de exemplu, se putea veni cu familia.

5. Cum vă alegeați tema pentru lucrarea dintr-o anumită tabără?  Vă amintiți?
Lucrările mele, ca idee, erau grosso modo inspirate de loc, de amplasament, de tehnologie și de materialul oferit ...dar, desigur erau și idei, concepte exersate în atelier, uneori idei recente... inspirație Land Art de ce nu ?

6. Era vreo constrângere în felul în care vă alegeați tema lucrării? Existau riscuri în ceea ce privește alegerea temei ? Simțeați că există cenzură?
Nu simțeam că există cenzură !!! Feelingul era spre libertate… Poate o autocenzură, neuitând, desigur, saloanele oficiale « Cântarea României » și tendința unor tineri spre un figurativ expresionism « passe partout », într-un fel la modă prin atelierele și saloanele din anii ’70, un figurativ care ajunge cam anacronic și prin simpozioanele din această epocă.

7. Care erau în vremea aceea (anii ‘70-80) reperele dumneavoastră în sculptură?
Reperele mele în anii ‘70-‘80 erau mai puțin românești, mai degrabă din arta occidentală sau, de ce nu, brâncusiene - un reper uitat în universul mic și închis în care trăiam.
Brâncuși descoperit cu atâta fanfară în anii ‘60 de public și de critici fusese cam uitat zece ani mai târziu, ba poate chiar cenzurat, mai greu de expus într-un spațiu public sau în celebrul salon « Cântarea României » de la Sala Dalles.

8. Considerați că lucrările din taberele de sculptură erau o referință semnificativă  pentru  sculptura românească a vremii?
Da și nu... Văzut de astăzi, după părerea mea lucrările tinerilor artiști din taberele românești ale anilor ‘70 - 80 pot ilustra universul destul de restrâns al unei generații și al unei țări izolate de ideile și curentele artei contemporane. Dar exista deseori și evidente excepții!

9. Aveau lucrările un impact care să depășească granițele țării? Ați participat și la tabere de sculptură din afara țării?
Cele câteva tabere / simpozioane internaționale care invitau români erau uneori invadate de japonezi harnici sau de artiști de alte origini… se exersau idei noi, se lucra și în grup, se depășeau tendințele individualiste, apăreau opere colective și anonime…

Repet, cele patru tabere internaționale la care am participat sunt: 1979 Lindabrun, Austria; 1982 Forma Viva, Slovenia; 1983 Hobița, Târgu Jiu, România; 1982 Highland Sculpture Park, Landmark, Scoția

10. Se scria despre lucrările din tabere ? Care erau ecourile în rândul criticilor și în rândul publicului larg?
Tânăra critică de la Arta publica texte despre tabere, desigur, era ceva nou și incitant…

11. Puteți să ne povestiți vreo întâmplare care vi se pară caracteristică pentru taberele de sculptură?
Ar fi multe de povestit, amintiri gravate în memorie, dar să nu ne pierdem în detalii și făcând literatură… Cred că o figură tipică pentru tabere a fost maestrul Apostu care, trebuie recunoscut, a marcat o generație. Sculptura lui concepută ca o « cioplitură » - în atelier sau în simpozione - are o clară unitate. Munca din tabere se inspiră din activitatea și tehnologia artizanală, uneori artiștii devin ei înșiși niste artizani musculoși, cu mâini zdravene și abile, obsedați de materiale și de scule. Amintirile cele mai nostime sunt legate de munca și de viața în grup, de serile lungi « after work », de băut vin uneori fără moderație, de amestecul de comedie și filozofie, de discuțiile fără sfârșit despre arta…

12. Care considerați că este rostul și locul taberelor acum?
Este un subiect pe nu-l cunosc prea bine, nu mai frecventez de ceva vreme taberele sau simpozioanele. Taberele sunt locuri unde se manifestă tendința de a lucra opere efemere, instalații. Sunt mulți artiști care reușesc să se remarce în tabere sau lucrând pe cont propriu direct într-un spațiu natural, la fel cum sunt mulți cei care fac maratonul câteodată atât de anonim al taberelor situate în locuri mai puțin frecventate de presă, având, astfel, mai puține șanse de a fi remarcați. Cred că cei care au ceva de spus original în arta, cei care pot fi ei înșiși, pot combina foarte bine munca de atelier și cea în aer liber cu aceeași tenacitate, reușită și dexteritate. Epoca noastră cunoaște schimbări rapide, artiștii sunt din ce în ce mai numeroși și au dificultăti de adaptare într-o lume din ce in ce mai concurențială și mondialistă… Bogația și facilitatea în materie de comunicare nu aranjează universul artei contemporane, din ce in ce mai anacronic și mai derutant.