Interviu Gheorghe Vida

VARIANTA AUDIO

Gheorghe Vida: Taberele de sculptură au început în 1970 cu prima ediție Măgura. Am participat la inaugurare. Îi spuneam atunci lui Mihai Drișcu că fenomenul „tabere” este unul pozitiv pentru că dezvoltă o anumită atitudine față de material și față de creația în aer liber. Sculptorii foloseau procedeul „taille directe”, practicat și de Brâncuși, și aveau un contact mult mai direct cu mediul înconjurător și cu materialul. La prima ediție s-au realizat lucrări de mici dimensiuni, artiștii nu îndrăzneau să se apropie de pietre mari. Ulterior, piatra le-a format stilistic intervenția. Lucrările erau din ce in ce mai mari, mai adecvate mediului. Unii chiar le integrau în mediu.

Cum ați ajuns la prima ediție a taberei de la Măgura? Ați fost invitat de Uniune?

Gheorghe Vida: Nu eram încă membru al Uniunii. Atunci se intra foarte greu. Eu am intrat abia în 1980, ca stagiar. Atunci am fost invitat de colegul Mihai Drișcu de la revista Arta, care a absolvit facultatea cu un an înaintea mea. El m-a chemat să colaborez la revistă, pe vremea aceea se făceau deplasările astea de la U.A.P., cu autobuzele, așa că la inaugurare m-au luat și pe mine. Mihai Drișcu a fost, după părerea mea, unul din criticii cei mai importanți, avea nu doar cunoștințe excepționale despre arta contemporană, dar și o vână stilistică extraordinară, talent de scriitor.

Taberele de creație erau o oportunitate pentru tinerii artiști. Ei cum priveau fenomenul?

Gheorghe Vida: Foarte puțini artiști tineri primeau comenzi oficiale, lucrări de for public. În tabere aveau spațiu să-și desfășoare gândirea plastică. Și nu participau doar cei tineri...

Selecția o realiza Uniunea?

Gheorghe Vida: Era o comisie UAP, dar nu știu cine participa. Nu știu cum se desfășura procesul de selecție. Pe atunci eu eram marginal. Liberalizarea se petrecea deja și în expoziții, dar în tabere nu funcționa cenzura, din câte știu eu. Artistul era liber. Doar el si materialul.
... [stilistic] ca un fel de abstracționism care pornea de la piatră sau lemn, de la exploatarea posibilităților materialului. Brâncuși, sigur, era un fel de exemplu, un erou eponim. Și fenomenul de recuperare a lui Brâncuși s-a petrecut în paralel cu anumite tendințe de recuperare a artei folclorice, a artei populare.

Există anumite teme recurente care se regăsesc în lucrările participanților la tabere? Cum apăreau aceste teme în comparație cu temele oficiale propuse pentru arta monumentală?

Gheorghe Vida: Erau teme folclorice, personaje folclorice, personaje simbolice. Cerințele artei oficiale erau eludate complet în tabere.

Pentru a deveni membru U.A.P., CV-ul artistului trebuia să cuprindă trecerea prin expoziții de stat, expoziții inter-regionale și acolo cred că cenzura funcționa altfel.

Gheorghe Vida: Da, e adevărat. Acolo artiștii se conformau cerințelor ca să poată intra în U.A.P.

Ce însemna a se conforma cerințelor? Creau altfel sau denumeau altfel lucrările?

Gheorghe Vida: Erau expoziții tematice și uneori adaptau titlurile lucrărilor. Lucrarea putea sa treacă, dar nu întotdeauna.

Cine exercita cenzura? C.S.C.A. sau cineva din U.A.P.?

Gheorghe Vida: Erau și din U.A.P. Erau niște jurii ale expozițiilor din care făceau parte conducerea U.A.P.-ului și cei de la Consiliul Culturii și Educației Socialiste – aveau un departament care se ocupa de artele plastice. Dar uneori acești cenzori erau destul de înțelegători. Mai târziu a venit tovarășa Tamara Dobrin, dar până la urmă și ea s-a înțeles cu unii artiști.

Cum erau susținute taberele și cât de semnificative erau colaborările cu comunitățile locale?

Gheorghe Vida: Taberele erau în grija U.A.P.-ului, care aloca fonduri, și a Consiliilor Județene pentru Cultură. Pentru organizațiile de Partid, pentru primării, taberele reprezentau un prilej de a raporta realizări. Profitau mulți activiști culturali...

Există vreo tabara care să ocupe un loc aparte printre celelalte?

Gheorghe Vida: Tabăra de la Măgura a rămas un exemplu. Căsoaia, lângă Arad, este și ea interesantă. Ștefan Bertalan ar fi vrut să facă acolo niște intervenții în natură. La Galați, tabără pentru metal, au rămas niște lucrări excepționale pe malul Dunării. Arcușul era pentru lemn. Ar mai fi Sighet, în Maramureș.

Spuneați că în tabere ajungeau si artiștii consacrați, nu doar tinerii.

Gheorghe Vida: Da, erau absolvenți, dar și artiști consacrați. Paul Vasilescu a fost o dată la Măgura.

Am aflat ca tabăra Măgura a reprezentat instituționalizarea unui fenomen existent, în apropiere exista o carieră, meșteri pietrari, iar câțiva sculptori – Apostu, Nicăpetre, Jacobi - deja lucraseră acolo.

Gheorghe Vida: Da, e adevărat.

Măgura era mai specială și pentru că ajutorul local consta în această mână de lucru reprezentată de echipele de meșteri pietrari din zonă?

Gheorghe Vida: Era o muncă uriașă acolo, într-o lună de zile trebuia să faci niște lucrări de mari dimensiuni. Exista ajutorul acesta al cioplitorilor locali.

Ați putea puncta niște tabere în care ați fost și niște ediții? Ați amintit Măgura, la invitația lui Mihai Drișcu...

Gheorghe Vida: Și la Galați am fost. Am fost și la Oarba de Mureș, o tabără comemorativă pentru cei căzuți în al doilea Război Mondial. Și acolo s-au făcut lucrări de piatră de mari dimensiuni. Mi se pare că au fost două ediții. Am scris în revista Arta un articol despre Oarba de Mureș.

Așadar existau și tabere cu tematică legată de specificul locului sau de un eveniment.

Gheorghe Vida: Da. Dar lucrările se apropiau de evenimentul comemorativ numai prin titlu.

Existau artiști care explorau forma în atelier și, în momentul în care ajungeau într-o tabără, puneau în practică această idee, o adaptau?

Gheorghe Vida: Depinde. La Măgura se organizau și expoziții de proiecte, de desene. Desenele acestea, din câte țin eu minte, erau aduse de acasă. Nu desenau la fața locului. Sau poate că desenau și acolo.

Desenul era un fel de proiect?

Gheorghe Vida: Proiect, da. Dar și desene din mitologia personală, să spun așa. Expozițiile se organizau în oraș, în tabără nu erau spații de expunere.
A mai fost o tabără la Târgu Jiu, lucrările au fost aduse în oraș, o soluție nu prea fericită pentru că au fost compuse pentru un spațiu și intregate în altul.

Ați putea numi câțiva artiști sau lucrări remarcabile realizate în taberele de sculptură?

Gheorghe Vida: Foarte interesant la Măgura, de pildă, a fost Bela Crișan care acum cred ca trăiește în Austria. O lucrare pe mai multe trepte, un parcurs vizual...

Integrase timpul. Când a fost realizata lucrarea?

Gheorghe Vida: La începutul anilor 1970. Se poate vedea în revista Arta.
Am vizitat tabăra de la Lindabrunn și pe cea de la St. Margarethen - prima tabara din Europa, a început în 1957. Ur-fenomenele astea, care au precedat ceea ce s-a întâmplat la noi, erau cunoscute în România. Karl Prantl, cel care a inițiat tabăra de la St. Margarethen, a vizitat de multe ori România și era în contact cu artiștii români. Eram prieten bun cu el.

De ce credeți că a apărut fenomenul „tabere” la jumătatea anilor 1950 în Europa? Era o modalitate nouă de expresie?

Gheorghe Vida: De expresie, de contact cu natura, de contact privilegiat cu spectatorii care puteau asista chiar la elaborarea lucrărilor. Mulți veneau în vizită la St. Margarethen ca să vadă cum lucrează artiștii.

Artiștii români sau cei din conducerea U.A.P.-ului aveau cunoștință de acest fenomen?

Gheorghe Vida: Unii sculptori care au circulat destul de mult în străinătate. În anii '60 se putea circula.
Acest patrimoniu ar trebui protejat, ar trebui restaurat. La Măgura mi se pare că s-a încercat. Pe de altă parte, ar putea deveni o tradiție vie prin organizarea de noi ediții. Desi nu se pot relua în forma de atunci. Era un alt context. Acum artiștii au un alt statut, lucrează individual mai mult. Au și alte aspirații...

Cum l-ați cunoscut pe Karl Prantl?

Gheorghe Vida: Aveam o bursă la Viena, mi-a fost prezentat de niște studenți de la Arte. El era profesor la Academia de Arte. Nu știu cum a ajuns sculptor, inițial a fost pictor. La Viena erau bursieri români, Ioachim Nica, de la Cluj, cel care a ulterior a fost rectorul Academiei din Cluj. Karl Prantl a venit de multe ori în România, dar aici nu l-am întâlnit. La Viena am fost în 1972-1973, terminasem facultatea și lucram la Institut.