Horea Flămând: Acum, ca să spun drept, m-aș fi dus la mai multe, dar în perioada imediat după începerea fenomenului am fost cooptat în conducerea U.A.P. Am fost secretar și exact de problema asta m-am ocupat, inclusiv de expoziții. După ce am primit sarcina asta n-am mai mers la nicio tabără pentru că nu vedeam firesc... aveam prea multe preocupări, aveam o oarecare experiență...
Nu ați vrut să participați ca artist?
Horea Flămând: Era o bătălie pentru locuri. Era o ocazie mai ales pentru cei care veneau din urmă să participe, erau puține și, ca atare, nu încăpeau toți. Era nefiresc să profit de oportunitate...
Cum se realiza selecția pentru o tabără?
Horea Flămând: Se ocupau secția de sculptură si conducerea UAP. Era o triere cu bună înțelegere...
Și totuși ați participat. Doar la prima ediție Măgura?
Horea Flămând: Nu, eu am fost la a doua ediție de la Măgura, după care în țară n-am mai fost. Am fost în străinătate, la trei. Prima a fost în Cehoslovacia, o tabără de lemn, în 1970. În 1975 am fost în Austria, tot o secțiune de lemn. Ultima tabără a fost cea de la Seul, am lucrat în metal.
Am văzut catalogul de la Seul, am trecut pe la domnul Călinescu-Arghira și mi l-a arătat. Erați și dumneavoastră...
Horea Flămând: Și Constantin Popovici.
[...]
Simțeați că nu puteți participa pentru că erați implicat administrativ? Adică erați persoana care realiza selecția?
Horea Flămând: Tabăra mi se pare un exercițiu tineresc, de eliberare de conformism, de academism... Eu sunt îndoielnic în a miza pe acest sistem al taberelor care, în afara libertății totale, nu-ți dă decât acest elan.
Spuneți că exista o diferență între a lucra în atelier și a lucra într-o tabără de sculptură.
Horea Flămând: Nu, nu în a lucra, ci în a gândi...
... experiența plastică?
Horea Flămând: Experiența în atelier e conformă cu formele tradiționale, pe când ieșirea implică altceva, te izbești de material direct și trebuie să fii rapid în acțiune, fără deliberări serioase. Totul era de o spontaneitate care marca însăși esența productivă a spiritului tânăr. Așa, inițiere rapidă.
Existau probleme formale pe care artiștii le explorau în atelier și apoi le transpuneau în practică în momentul în care ajungeau într-o tabără? Veneau cu o idee sau proiectul se năștea la fața locului?
Horea Flămând: De obicei aveau încorporată în minte ideea pentru că se gândeau de mai mult timp că vor ajunge în situația aceea, dar cred că la fața locului multe lucruri se schimbau fiindcă ținea extrem de mult de materiale, de ce îți cădea la sorți, pentru că nu primeai o anumită formă.
Primeai un bloc de piatră și un loc.
Horea Flămând: Totul era la nimereală și trebuia să te descurci. Frumusețea și în asta stătea.
Taberele erau avantajoase financiar? Sau poate simbolic...
Horea Flămând: Era o descărcare susținută material suficient de bine de către Uniune și forurile care acceptau aceste tabere, adică județele care se ocupau cu plecările... Era o mândrie pentru ei să organizeze un simpozion. Turism în zonă...
O noutate consta în faptul că fiecare putea să-și imagineze și să realizeze o lucrare în spațiu, să o și vadă finalizată, ceea ce e mare lucru cu pretențiile de rigoare.
Cum se proceda? Artistul trimitea o intenție de participare?
Horea Flămând: Nu, nu. Era liberă acțiunea. Nu exista proiect ca acum.
Totuși, când aplicau soseau nume, dosar, recomandari?
Horea Flămând: Era numai recomandarea, oamenii se duceau acolo, vedeau materialul și fiecare își alegea zona lui. Organizatoric era totul rezolvat și nu trebuiau decât să înceapă să-și facă proiectul pe care numai ei îl știau, nu-i controla nimeni.
Deci nu existau riscuri în alegerea temei și nici cenzură.
Horea Flămând: Nu, nu, tocmai asta era o literă de bază, să nu se amestece nimeni, tocmai spiritul ăsta liber a creat tabăra...
Fenomenul începuse cu un deceniu în urmă...
Horea Flămând: Da, dar eu cred că era un fenomen care pleca de la amatorism, de la persoane care erau lipsite de posibilitatea înfăptuirii unui proiect mare... Nu zic că unele lucrări nu au încorporate în ele multă artisticitate. Dar în cele mai multe cazuri nota de bază e amatoricească. Ceea ce nu e rău. E un fenomen de masă, cum s-ar spune.
Atunci poate că nu reprezentau un reper atât de semnificativ în sculptura românească a vremii. Sau reprezentau?
Horea Flămând: Era această eliberare. Forma era într-un anumit fel la nivel expozițional, erau niște pretenții care dincoace lipseau în totalitate. Era desfacerea în formele astea două, era o echilibrare.
Cine a venit cu ideea taberelor în România?
Horea Flămând: Apostu. Pentru că participase afară și era și legat de zona Buzăului, lucrase anterior acolo, cunoștea oamenii inclusiv la nivelul județului. A apărut ideea cu sprijinul Comitetului Județean pentru a face o tabără la Ciolanu, fiind și carieră în apropiere. S-au adunat în vara aia întâmplător cei care au fost la prima ediție și s-a conturat tabăra. Uniunea a acordat o sumă necesară și organizatorii au creat toate condițiile la mănăstire. Și a început tabăra. La început în dimensiuni mai mici. Când s-a hotărât să facem o continuare a taberei, când au început și celelalte, a apărut și gigantismul și tot ce vrei, fantezia nelimitată. A fost o chestie spontană, absolut spontană și cine a fost în București s-a închegat în jurul lui Apostu. Asta a fost emoționant, spiritul ăsta liber de acțiune, hai să sculptăm în aer liber frumos, cadru frumos, totul era aproape hiberbolizat, părea, așa, misterios...
Despre tabere s-a scris mult în România, au avut impact în rândul artiștilor, al criticilor, dar în exterior a existat vizibilitate?
Horea Flămând: Tot prin contacte personale veneau, numai prin contacte personale. Cei care fuseseră și la alte tabere îi convocau sau îi aduceau personal, îi invitau și veneau să vadă... Când aveam schimburi între Uniuni, printre primele vizite pe care le onoram erau la o tabără.
În școală încă se cerea realism-socialism, există o tematică impusa?
Horea Flămând: Nu, nu, dar în școală erai obligat să ai niște teme în colectivitate, în grupul de studenți din anul respectiv... Tema era o probă în colectivitate pentru că acolo era freamăt și se năștea stilul fiecăruia sau se dorea ivirea unei forme personale a fiecăruia. Aceste teme nu puteau fi libere. Erau controlate.
Academismul ce înseamnă? te sprijini pe niște elemente stabile ca să ai edificiu.
Dumneavoastră când ați terminat?
Horea Flămând: Eu am terminat în 1965. [...] Am trăit în vecinătatea unei personalități, Romul Ladea. Tot mediul artistic din Cluj îl avea ca reper. Am fost influențat foarte mult... Avea o calitate esențială pentru un sculptor: era constructor de forme, pleca de la ideea că forma se construiește din interior spre exterior, e pozitivă, fenomen care este catalogat ca fenomen grecesc. Grecii construiau pozitiv, totul pleca de la ou și se desăvârșea în detaliu. Îmi plăcea și atitudinea lui, lirismul...
[...]
În anii aceia am văzut ce puteam vedea, mi-a plăcut foarte mult Mestroviæ, mai ales că îl aveam și aici printr-o lucrare extraordinară, Brătianu. [...]
La Cluj era o bibliotecă foarte bună unde aveam acces numai intern. Cu toate publicațiile la zi. Biblioteca era în incinta Casei Matei, acolo se petreceau recreațiile studenților care aveau cursuri teoretice în corpul respectiv. Răsfoiam unii de la alții, fiecare împrumuta și nu le mai dădea înapoi imediat, se făcea un transfer teribil între noi. Aici [la București] era mai dificil, trebuia să le iei acasă, nu aveai unde să le consulți. Și la Uniune era la fel, trebuia să stai în incinta aia înghesuită, nu era atractiv din punctul meu de vedere.
[...]