Interviu Mihai Buculei

VARIANTA AUDIO

În ce tabere de sculptură ați fost în anii '70-'80?

Mihai Buculei: Am început cu Măgura, prima tabără din România, am fost chiar în primul an după ce am terminat facultatea. Domnul Paul Vasilescu, președintele sculptorilor pe țară, a organizat simpozionul împreună cu oficialii de la Buzău. Printre artiștii importanți au fost Apostu, Breazu, 16 în grup. Am fost de trei ori la Măgura. Nu înțeleg de ce numărul ăsta fix, 16 sculptori în 16 ediții. Una dintre cele mai importante colecții de sculptură din Europa, un spațiu foarte frumos, din păcate nu prea luat în seamă și în circuit turistic, niște cataloage subțiri, lucrările nu sunt îngrijite, nu sunt păzite... Păcat!

Experiența dintr-o tabără de sculptură era diferită față de experiența obișnuită de atelier?

Mihai Buculei: Spațiul îți pune alte probleme. În atelier îți desfășori gândurile, anumite cicluri, căutările tale, dar în tabără, mai ales când ai o responsabilitate, când într-un anumit timp trebuie să termini o lucrare... Una e să faci o lucrare în Bărăgan, alta este să o faci între dealuri. Nu tematica devine importantă. Am mers în simpozioane unde nu știam ce voi face pentru că nu știam ce loc, ce piatră voi avea, cum o să arate materialul pe care o să-l cioplesc. Acolo tragi la sorți. În străinătate mi-am comandat piatra dinainte. [...] La un simpozion din Ungaria, unde am avut noroc sa fiu invitat, mi-au trimis toate detaliile, fotografiile spațiului, mi-au cerut materialul în care o să lucrez, puteam să comand metal, piatră, marmură, lemn. La noi te așteaptă piatra, în toate simpozioanele unde am fost în România aveam piatră. Unii mergeau cu ideile de acasă, dar eu nu am plecat niciodată cu un gând anume... Doar la Buteni, un spațiu ideal între Arad și Brad, am știut în anii următori ce lucrez pentru că aveam deja o regie a spațiului, înțelegerea lucrurilor. Este un loc superb, la 4 kilometri de sat, în sălbăticie, dar există și o șosea, trec mereu turiști...

Era dificil să participi la o tabără? Cine făcea selecția?

Mihai Buculei: În primul rând organizatorii. La Măgura erau Paul Vasilescu, Maitec, domnul Coman  - care îi cunoștea foarte bine pe oficialii de atunci -, un prim-secretar, Sârbu. În perioada aceea puțini aveau deschidere pentru cultură, știau să folosească oamenii de cultură pentru propagandă, puțini erau cunoscători și iubitori de cultură. Acest domn Sârbu era nemaipomenit, trimitea pentru sculptori bani, materiale, hrană, vinurile cele mai bune. Artiștii erau aleși de Uniune.
Uniunile, pe vremea aceea, erau puternic organizate, aveau bani mulți, sprijin financiar din partea Ministerului Culturii. În fiecare an dădeau bani pentru excursii, mai ales în țările socialiste.

Taberele erau avantajoase financiar, erau bani, erau premii?

Mihai Buculei: Erau niște bani simbolici, pentru cheltuieli. Nici nu aveai unde să-i cheltui, te duceai în pădure la Măgura. Aveam de toate acolo, tot ce ne trebuia. În primul rând aveai șansa să faci o lucrare, o lucrare pe care în atelier nu poți să o faci. Șansa să-ți faci o lucrare care rămâne în vecii vecilor, mii de ani poate să rămână un bolovan din ăsta. Era o mare dorință, erau mulți sculptori care își doreau să ajungă într-un simpozion. Era o șansă, mai ales pentru tineri...

Cum vă alegeați tema pentru o lucrare? Exista vreo constrângere în felul în care vă alegeați tema lucrării? Exista cenzură?

Mihai Buculei: Nu. Libertate totală. Nu a fost niciun simpozion cu tematică. Nu ni se impunea figurativul. La Măgura, prima mea lucrare este un fel de figurativ, „Soldat cu scut”. Au urmat „Melcul” și „Fereastra”. La Buteni am 2 „Ferestre”, la Atena am făcut o fereastră din marmură...

Aveați anumite probleme formale pe care le explorați și care vă ghidau în alegerea temei? Cum vă alegeați tema?

Mihai Buculei: Nu. Eu îmi notez ideile, dar de la fixarea unei idei prin desen și până la finalizarea ei în sculptură este o distanță uriașă. [...]

 

Ar trebui să trăiesc sute de ani ca să pot să fac măcar o parte din câte aș putea să fac și câte mi-aș dori să fac. Ca să te desfășori cu piese mari în atelier nu ai loc. Trebuie să le duci într-un spațiu ca cel din tabere, locul îti cere și te duce, dacă îl simți, în direcția formelor. [...] Sunt pietre netalentate care nu îți spun nimic, găsești că sunt și fisurate. Nu am avut ghinioane de genul ăsta. Uneori mi-aș fi dorit un alt fel de bolovan, dar întotdeauna m-am descurcat.

Care erau reperele dumneavoastră în anii '70 - '80?

Mihai Buculei: [...] Tatăl meu a fost arestat politic, nu aveam dreptul să dau la liceu. Am făcut o școală profesională, forestieră, în Vatra Dornei, am fost mecanic 7 ani. Prin '50 - '51 s-au mai înmuiat lucrurile. Cel mai puternic reper al meu a fost încăpățânarea mea. La Iași am fost coleg cu Camaroschi, foarte talentat, mi-a arătat „Ecorșeul” lui Brâncuși și mi-a spus că este cel mai mare sculptor român. Atunci m-am blocat. Și mă gândea: ăsta, cojit așa, e modern? Nu înțeleg nimic... Eram complexat. Apoi Camaroschi mi-a spus de Târgu Jiu... Apoi găsit cartea lui Ion Vlasiu: cum a plecat el din sat, cum a ajuns sculptor, am citit și mi-am zis „Mi se întâmplă și mie la fel”. Am făcut Liceul de Artă jumătate la Iași, jumătate la București, iar Bac-ul l-am dat la Sf. Sava. [...] În facultate am dat la sculptură. Când am intrat la Iași, la liceu, am avut tema „Munca” la desen și la pictură. Am făcut niște țigani cu cai, cu corturi, cazane; un țăran care dădea la coasă, un țăran care lega snopi, în spatele lui, în prim plan, o tufă, un coș mare cu ștergar, un fel de natură statică și peste linia de orizont galbenă și cer albastru dădea crucea unei biserici și un car cu grâu. Nu am avut niciun reper, totul era de la mine.

Mai târziu, când ați devenit membru al Uniunii, după ce ați terminat facultatea, nu vă uitați pe reviste la bibliotecă...?

Mihai Buculei: Ba da. Aveam o bibliotecă la facultate. [...] În '71 am avut o bursă la Muzeul Aman și acolo am făcut prima „Fereastră”, Am găsit o marmură foarte frumoasă de Carrara... Primele doua „Ferestre” acolo le-am facut, nu aveau nicio legătură cu căutarea mea prin biblioteci. [...]
Dar ai nevoie de cultura asta ca să știi ce se întâmplă în lume, evoluția lucrurilor. Am făcut istoria artei bine și în liceu și în facultate.
[...]