Interviu Peter Jacobi

Peter Iacobi: Eu am plecat din România în iunie 1970 și până la acea dată nu am fost în nicio tabără, nici în România și nici în străinătate. În România nu cred că s-au organizat tabere până prin 68-69-70, nu am cunoștință de acest fenomen.
[...] Măgura a fost inițiată de o sculptoriță care a plecat ulterior la Paris. Apostu a mers singur acolo și a folosit ajutoare, cioplitori din carieră, a făcut lucrări care au fost expuse în mica grădină din fața restaurantului Casei Ziariștiilor de pe Cala Victoriei, un loc care a dispărut după cutremur. Nuduri, portrete..., dar nu într-un cadru organizat. A fost inițiativa lui personală. Eu am fost, probabil, al treilea sculptor care a mers la Măgura. Toți am lucrat din inițiativă proprie, angajând ajutoare, cumpărând pietre și stând în gazdă la o țărancă.

În ce an se întâmpla asta?
Peter Jacobi: Cred că a fost prin 1964-65, așa ceva, nu mai țin minte, dar se poate verifica cu articolul din Arta. Nu știu când a instituționalizat UAP-ul simpozioanele de la Măgura, probabil la începutul anilor 1970. Dacă știu bine, ele au fost organizate și finanțate parțial de organele regionale și locale.
În 1964 am avut o invitație în Iugoslavia, la un simpozion destul de cunoscut în țările socialiste, dar organele politice din Craiova au refuzat să-mi dea viza de plecare, cu toate că am insistat foarte mult, am petrecut chiar o zi în antecamera președintelui administrativ regional. Ar fi fost nemaipomenit să particip. Ritzi, în schimb, și ea la Craiova în acea perioada, a putut să plece. Invitația a sosit din partea lui Nandor Glid, un sculptor iugoslav/sârb din Belgrad, are un monument interesant la Dachau, pe terenul fostului lagăr de concentrare. După emigrarea mea, în 1970, am participat în Germania la mai multe simpozioane [vezi site-ul meu http://www.peterhjacobi.de/]. Amintesc pe cel de la Bremen unde am făcut o lucrare colectivă mare, pietrele au fost dislocate dintr-o școală veche care a trebuit să fie dărâmată din cauza unor construcții. Am folosit aceste pietre și am făcut o muchie de circa 40 de m lungime orientată spre nord. A lucrat un grup de sculptori din Germania, Japonia, Olanda. Îmi amintesc că a participat o pereche, Kubach-Wilmsen, mai târziu au înființat ei înșiși un muzeu al cărui design îi aparține arhitectului japonez Ando; ei au câștigat milioane din sculpturi-cărți, cărți din granit, stive de granit, din toate graniturile lumii.
Amintesc și simpozionul de la Lahr, în sudul Germaniei, unde am făcut în centrul pieței o sculptură foarte liniștită, ca o secțiune printr-o fântână antică care a existat acolo înainte de introducerea sistematizarii. Este un cerc ușor bombat plasat într-un pătrat pe o suprafață de circa 22x20 metri. Cercul fiind bombat, de-a lungul anilor oamenii au călcat peste el și astăzi este polisat, are un luciu mat care aduce aminte de oglinda apei. [...]
Un alt simpozion important a fost cel de la Guilin, în sudul Chinei. Un miliardar din Taiwan a închiriat de la Guvernul chinez câteva văi, câțiva munți și a făcut un parc de sculptură de dimensiuni mari. Ambiția lui a fost să facă cel mai mare parc de sculptură monumentală din lume. Și a organizat simpozioane. Paul Neagu a fost unul din predecesorii mei. Am fost 3-4 din România acolo. Paul Neagu m-a recomandat și am putut sa realizez o sculptură din oțel inoxidabil, "Construct/Deconstruct". Asta a fost în 1999.
Mai sunt simpozioanele din Germania, lângă Stuttgart, la Weiblingen, unde am o sculptură în pământ, „Relief în pământ (Erdfenster)". Mai târziu, la Rockenhausen, într-o regiune către granița Franței, am făcut o variantă a acestei lucrări.

Îmi amintesc ca în anii 1960 -1970 – dar știu din auzite – exista în România un grup de sculptori de simpozioane care puteau să se organizeze în așa fel încît ajungeau la simpozioane în străinătate de 2-3 ori pe an. Apostu George a fost unul din cei care în anii 1960 a fost la foarte multe simpozioane; în Franța, la Grenoble, este o lucrare celebră a lui, frumoasă și astăzi. [...]
Mi-ai pus întrebarea dacă consider că lucrările făcute de sculptorii români au vreo semnificație de durată  pentru sculptura românească. Deoarece am plecat în 1970 nu cred că pot să îți dau un răspuns competent, dar după cum vezi am citat una din lucrările lui Apostu și cred că aceasta, circulând prin imagini, prin mici cataloage,  a dat un standard. Lucrările lui erau puncte de referință pentru cei tineri.
[...]
Informații din strainătate erau foarte  puține în anii 1960. A fost o expoziție la Dalles, am văzut-o și m-a impresionat destul de mult, Henry Moore era atunci în culmea creativității. Avea comenzi în Australia, Europa, în Germania foarte multe. Apostu, într-o oarecare măsura și eu, eram influențați de H. Moore. Părea foarte curajos conceptul lui sculptural care se baza în mare parte pe perforarea corpului uman, jocul între plin și gol într-o manieră complet nouă. Așa cum Picasso inventase cubismul  prin câteva invenții formale - sculptura se autopătrunde, inversarea golului în plin, introducerea cupajului negativ în compoziția sculpturală, toate astea demonstrate și estetic în mod fabulos... sau exemplul lui  Henry Matisse care a modelat acel nud culcat care este compus extraordinar, liniile compoziționale care șerpuiau prin corp, sculpturi ronde bosse extraordinar de savant compuse, dar executată cu o ușurintă că ai impresia că le-a făcut într-un sfert de oră, tot așa în anii 30-40-50 Henry Moore vine cu o altă variantă de sculptură: forme rotunde, pline, senzuale. Bineînțeles ca ne-au impresionat când le-am văzut în expoziția de la București. Nu cred că semănau foarte mult sculpturile noastre cu ale lui, dar după ce le-am cunoscut, am căpătat curajul de a exagera formele realiste, de abtrece într-o anumită abstracțiune. Și n-am fost singurul, erau mai mulți sculptori și sculptorițe care erau destul de influențati de această concepție sculpturală. Poate un pic și de Barbara Hepworth, tot din Anglia, mai austeră, mai severă, mai strictă, mai concepțională decât Henry Moore.