Interviu Romelo Pervolovici

VARIANTA AUDIO

Romelo Pervolovici: Prima tabără de sculptură a fost cea de la Măgura, exact când am terminat facultatea. Ulterior au mai fost taberele de la Sighet, lPiatra Neamț, Scânteia de două ori, Babadag și taberele din străinătate, în Italia, la Modena, în Malta, în Austria. A fost o perioadă când tabăra de sculptură era - nu doar pentru mine, ci pentru toți sculptorii - un moment important în existența purtătorilor de daltă. [...] Toată lumea spunea în epocă - și cred că era adevărat – că taberele de sculptură erau la fel de importante ca facultatea. În taberele de sculptură mergeau, pe lângă artiștii consacrați, și absolvenți. De fiecare dată mergeau absolvenți. [...] Pentru cei deja consacrați era doar posibilitatea de a se exprima în formă, dar cred că și pentru ei era o întâlnire interesantă cu tinerii absolvenți, cu o altă generație. În primele ediții, până să termin facultatea, mergeam ca elev în tabere de sculptură. Apostu mi-a dat niște scule și am cioplit lângă el. Era o emulație, o bucurie de ambele părți: pentru consacrați să împărtășească, iar pentru tineri să lucreze alături cei pe care îi considerau zei. [...] Cu Aurel Vlad sunt prieten din copilărie. Am avut un destin, nu neapărat asemănător, dar destul de legat unul de altul. Acea întâlnire cu Apostu este întâlnirea pe care am avut-o împreună. Am făcut un circuit, o excursie și unul dintre punctele pe care trebuia să le atingem neapărat era tabăra de sculptură.

Reporter: Prima ediție Măgura?

Romelo Pervolovici: Nu, nu era prima ediție Măgura. La prima ediție Măgura eram chiar foarte mic. Când am terminat liceul sau între liceu și facultate, ceva de genul acesta. Oricum, printre primele. Era la ediția când a făcut Apostu "Tatăl și fiii"... Apostu era un nume, era un reper. Deși cam toți sculptorii pentru noi erau repere, de la fiecare încercam să luăm cât mai mult. Iar simplul fapt că ei ne tolerau în preajma lor, ne mai dădeau câte o daltă, să batem cu ciocanul într-o piatră, era deja o superperformanță. Nu știu dacă acum s-ar mai întâmpla lucrurile la modul ăsta, bănuiesc că sunt entuziasme la fel de puternice și eu am avut un prieten tânăr cu care am lucrat, am făcut niște proiecte artistice. Eu eram cel în vârstă și el era tânăr, știu că lucra cu foarte mare plăcere. Nu s-au schimbat mult lucrurile esențiale. Pentru noi întâlnirea cu marii artiști - Camaroschi, Mihai Mihai, etc - era extraordinară, în perioada aceea eram sugativă, încercam să luăm tot - formă, compoziție, idee, modalitate de a privi, chiar și gestică, imitam până și la beție. În momentul în care ești la liceu și ai posibilitatea să fii acceptat de un artist cum era pe vremea aceea Apostu este un lucru extraordinar, este o speranță. Mai ales că noi voiam să facem altă sculptură și mai aveam multe etape până să ajungem să intrăm la facultate, știind că se intră foarte greu. A fost o perioadă interesantă. Era un atelier deschis, școala nu poți să-i spui, nu e neapărat școală. Toată sculptura din perioadă era foarte tributară modernismului, nu postmodernismului. Fără să o știm - poate că cei mai în vârstă știau -,  noi eram întârziați. [...] Aveam senzația că mâncăm la masa zeilor, dar să nu uităm ce se întâmpla în Europa. Eram foarte defazați. Dar era mult entuziasm acolo, era o treabă extraordinară. Probabil că din cauza asta regimul o tolera. Nu pot să spun că o încuraja. O tolera. Noi o simțeam ca o evadare, nu eram constrânși tematic, nu eram constrânși deloc. Fugeam acolo, eram relativ bine plătiți, în general erau cam 5000 de lei. Salariul era de 2000 - 2000 și ceva. Erau două salarii pe care le luai în mână. Bani mulți. Ceva mai mulți decât sunt astăzi. 5000 de lei astăzi înseamnă o mie și ceva de euro. Abia absolvisem și știu că trăiam un timp cu banii ăia. Arta nu avea o valoare, o cotă, singurul cumpărător era statul... Majoritatea lucrărilor erau atunci cumpărate de stat, aproape 90%. E adevărat că am vândut lucrări încă din liceu. Nu le consideram efectiv vânzări. În taberele de sculptură aveai senzația că faci lucrări de o valoare inestimabilă... Atunci nici nu îndrăzneam să fac cerere să plec în străinătate pentru că eram sigur că niciodată nu o să mi se aprobe. Trăiam sub presiunea unei mari închisori.
Am fost defazați pentru că au lăsat liber canalul mitologiei, religiei – mai puțin celei foarte implicat creștină. Toată lumea s-a aruncat cu voluptate în mitologie... nu mai eram conectați absolut deloc la arta contemporană. În timp ce în Austria erau constructiviști, în timp ce în toată lumea arta socială era foarte puternică, artiștii făceau scandal, noi stăteam aici și făceam forme abstracte, mandale... Și credeai că ești extraordinar, mai ai un pas și ajungi sa-ti dea divinitatea o ciosvârtă. Iar ei stăteau liniștiți pentru că nu puteam să fim periculoși. Au înțeles și au dat drumul la canalul ăsta... Sunt foarte puțini artiștii care au făcut artă socială. [...] Au fixat o direcție generală, știau că ești în acea zonă și te lăsau să faci ce vrei. Iar tu trăiai cu sentimentul că ești liber. Eu m-am simțit foarte liber... Aveam un prieten care fotocopia cărți. Jumătate din biblioteca mea e făcută de el la xerox.

Reporter: Cum reușea?

Romelo Pervolovici: O făcea la Securitate, el crezând că nimeni nu știe... ceea ce ar fi fost imposibil. Erau cărți despre istoria religiilor, despre mitologie. Îți produceau senzația că este o treabă periculoasă și nu te lasă să te bagi acolo tocmai ca să-ți creeze o presiune și satisfacția că ai reușit să faci treaba asta. Dar ei știau foarte bine ce faci cu cărțile. Trăiam cu sentimentul că i-am păcălit, ce grozav sunt, dar ei erau liniștiți, știau că nu poți să fii periculos în zona aia niciodată. Nu veneau în atelier. E adevărat că au fost artiști cărora li s-a spus să facă portretul lui Ceaușescu. Și este adevărat că foarte mulți artiști, eu nu îi condamn, i-au făcut portretul. Și în tabără s-a făcut portretul lui Burebista. Dar nimeni nu te obliga, nu ți se cerea. În momentul în care făceai portretul semnai un pact. E foarte greu să-l condamni pe cel care semna acel pact, în vremea respectivă nimeni nu credea că o să se termine vreodată cu comunismul. Mulți încercau să facă compromisuri fără să fie ticăloși. Ca să trăiască mai bine. Dar să-i acuzăm pe respectivii că au ținut comunismul e o dovadă de mare naivitate. Situația era complexă, nu existau sindicate libere, în viața socială nu aveai de ce să te agăți. Iar ca să-i spui acum unui artist că nu a fost dizident, mi se pare o nebunie.
[...] În tabere se ajungea foarte greu. Știu că și la Măgura am stat cu mari emoții [...] Selecția o făcea Uniunea Artiștilor Plastici în 90% din cazuri, chiar dacă taberele erau inițiate de autoritățile locale, cum a fost la Buzău. Acolo era un artist local, Coman, care organiza evenimentul. Peste tot exista un artist sau un mare iubitor de sculptură care convingea autoritățile locale să organizeze evenimentul. Taberele de sculptură erau foarte prestigioase, cum ai merge acum la Bienala de la Veneția. Selecția o realiza Secția de sculptură de la Uniunea Artiștilor Plastici pe baza unor cereri...  Pentru tinerii absolvenți bănuiesc că se interesau la profesori. În general selecțiile erau destul de corecte pentru ca de la noi din facultate nu au plecat ultimii... După facultate lucrurile erau mai simple, se vedea ce ai lucrat... Cu siguranță și organizatorii locali aveau un cuvânt de spus. Covătaru la Scânteia a invitat de fiecare dată un artist local.  Era un dialog între organizatori și Uniunea Artiștilor Plastici. Ședința de selecție era la U.A.P. [...]
În taberele de sculptură nu a venit niciun activist. [...] Am realizat atunci că, dacă faci anumite compromisuri, ai șansa ca ei să achiziționeze mai mult, adică poți să ai un trai mai bun. Dar ca să vină cineva și sa te oblige ce să faci – nu. Nimeni nu a obligat pe nimeni. Ei veneau și spuneau: uite ar fi cazul să... [...] Cu artiștii consacrați cred că lucrurile erau mai complicate, dar noi, tineri absolvenți... Nu venea nimeni să ne oblige să facem portrete. Dar din câte știu eu, acele portrete se plăteau. Și se plăteau bine.
[...]
Au fost artiști care au făcut machete în atelier după care le-au mărit acolo. Alții au încercat să facă monumente în speranța că vor fi selectați... Acum circulă ideea că e sculptură peisagistică sau sculptură integrată în peisaj. Atunci circula ideea că trebuie să ai un alt dialog cu sculptura în aer liber față de sculptura din atelier. Nu prea au fost lucrări din atelier mărite. În ceea ce mă privește - în niciun caz. Am făcut lucrări foarte mari în taberele de sculptură. Pentru mine era o problemă că nu știam ce fac până la sfârșit. Nu aveam formal dimensiunea. [...] Am încercat să pun altfel problema formei. La lucrarea de diploma preocuparea mea a fost să realizez perspectiva tridimensional. O temă imposibilă. Nu poți să realizezi în tridimensional o perspectivă. M-am oprit pentru că am înțeles că doar prin altorelief și prin anumite tehnici poți să creezi senzația de perspectivă în tridimensional. O altă idee care m-a urmărit a fost aceea de a introduce timpul în sculptură. Să fac o sculptură pe care să o parcurgi, o sculptură-carte. Literatura are această poveste, trebuie să o parcurgi, să dai filă după filă până ajungi la sfârșit. Sculptura, în mod tradițional, cere sa o iei dintr-un întreg... Am realizat prima sculptură conceptual abstractă în 1985. Săraca Ileana Bostan, care s-a prăpădit, și alți prieteni au spus „Pârvule” - că așa îmi spuneau – „te-ai țăcănit”. [...] Am încercat să forțez limitele formei până când am evadat complet în nonformal. [...]
Arta abstractă a fost pentru noi o supapă. [...] Puteai să le spui ăstora că se numește „Ceaușescu la cules de aplauze” și erai foarte fericit crezând că iarăși i-ai păcălit. Tu ți-ai făcut lucrările abstracte în care tensiunea dintre două diagonale și o curbă e adevărata artă, arta pe care o pun zeii pe masa lor. Iar ei stăteau liniștiți pentru că nu era nimic subversiv și agresiv în treaba asta. Erau și oameni inteligenți care nu forțau nota din două motive: poate din comoditate, dar și pentru că știau că, oricât ar forța, tot acolo vor ajunge pentru ca sistemul nu o să permită niciodată să faci altceva.
[...]
Ei nu deschideau [canalele], ei afirmau contrariul. Aici era parșivenia extraordinară. Și atunci tu trebuia să te furișezi. Telefonul cu batistă ca să spui că ai făcut rost de „Misterele de la Eleusis”... Trăiai într-o stare extraordinară, credeai că ești un mare păcălitor de sistem. Când, de fapt, erai păcălitul.
Țara care a inițiat taberele de sculptură a fost Iugoslavia. Cu vreo 2 ani înainte de Măgura care a fost una dintre primele tabere de sculptură din Europa. Nu e puțin lucru. În taberele noastre nu au lucrat artiști străini.A veni cu un grup de străini, însoțiți de doi securiști și doi-trei activiști de partid și a le prezenta realizările era mai ușor de controlat. Dar a veni cu doi-trei artiști, a-i duce într-o tabără de sculptură și a-i lăsa cu artiștii români o lună de zile să stea să-și povestească... era mult mai greu de controlat. Nu își complicau situația.

Faptul că au existat taberele astea de sculptură e foarte bine, chiar ca fenomen defazat. Defazat ca abordare formală.

Reporter: Cadrul instituțional este în sincronie.

Romelo Pervolovici: Lucrurile se pot studia din punct de vedere sincronic sau se pot studia ca fenomen social. Au fost mulți bani, mult efort creator, mulți artiști care au făcut carieră internațională după ce au plecat... A fost o manipulare dublă: artiștii au manipulat sistemul, sistemul i-a manipulat pe artisti. În această situatie fiecare a încercat să facă cel mai bine ce putea să facă. [...] Tu te duceai ca artist și erai artist.
Am avut colegi care au băut tot timpul. O lună de zile au fost beți în permanență, trei și-au terminat lucrările pentru că erau pietrarii cei care lucrau, ei se duceau și spuneau „tai aici”. Pietrarii din zonă își știau foarte bine meseria, știau să despice piatra. Nu erau artiști, dar își știau meseria foarte bine. E un ideal, acum își doresc foarte mulți să aibă pe cineva în atelier ca să-i spun㠄cioplește-mi asta”.

Reporter: Oamenii erau plătiți?

Romelo Pervolovici: Erau plătiți. Aveau aranjamente. Era un cost. Dar pentru un județ nu era un cost așa de mare. Lucrau și erau plătiți. Nu cred că mâncau cu noi, mâncau separat.

Reporter: Locuiați la mănăstire?

Romelo Pervolovici: Da, eram o teroare pentru preoții de acolo. Era un compromis. Veneau și ei cu țuica în sutană. Cei care au început au fost gibonii, niște răzvrătiți - cât se putea pe vremea respectiv㠖 erau fugăriți de polițiști să li se taie părul... În anii 70 erau niște forțe de comportament antisocial, dar nu făceau artă socială.

Reporter: Ați fost și la Căsoaia?

Romelo Pervolovici: Nu am participat la Căsoaia. Am fost la Sighet. La cealaltă tabără de lemn nu am participat.

Reporter: La Arcuș?

Romelo Pervolovici: Nu am fost ca artist acolo.

Reporter: Dintre taberele internaționale care ar fi mai importante pentru dumneavoastră?

Romelo Pervolovici: Sunt câteva tabere internaționale mari în care a fost, mi se pare, și Buculei. Apostu a fost în Japonia la o tabără. Taberele cotate erau foarte bine plătite.

Reporter: Parc㠄Oglinda soarelui” se numea lucrarea...

Romelo Pervolovici: Da. O tabără foarte bine cotată. Dacă participai acolo însemna că ești recunoscut ca sculptor. Sunt doar două-trei participări românești. Mai e cineva...

Reporter: Al. Călinescu-Arghira.

Romelo Pervolovici: Călinescu-Arghira, da, el are câteva participări.

[...]